Psychomotorische therapie
Psychomotorische therapie richt zich vooral op wat het lichaam aangeeft; spanningen, lichaamstaal, lichaamshouding, de manier van bewegen, ademhaling en lichaamsbeleving. Naast lichaamsbeleving staat ook bewegingsgedrag centraal. Door sport en spel komen kinderen en jongeren letterlijk in beweging of staan ze juist stil bij de ervaringen. Vaak is er veel van het dagelijkse gedrag terug te zien in bewegings, belevings of spelgedrag.Het doel van psychomotorische therapie is het verminderen, accepteren of wegnemen van psychosociale obstakels. Dit wordt bereikt door probleemsituaties anders te benaderen, kinderen opnieuw in hun kracht zetten en/of door acceptatie van zorgen en problemen die er zijn. Afhankelijk van de hulpvraag worden lichaamssignalen bewust ervaren, de weerbaarheid vergroot, emoties en gedachten herkent en wordt al bewegend inzicht en verandering gerealiseerd. Om de opgedane ervaringen binnen de psychomotorische therapie ook in het dagelijks leven toe te integreren staat EYA – Praktijk voor jeugd en gezin voor optimale afstemming met ouders, school en eventuele overige hulpverlening.
Psychomotorische therapie kan zowel preventief, in de vroegsignalering, als onderdeel van (diagnostische) observatie als ook als op zichzelfstaande of multidisciplinaire behandeling ingezet worden.
Integratieve therapie
Integratieve therapie is een laagdrempelige vorm van psychotherapie. Een integratief kinder- en jeugdtherapeut houdt zich bezig met de behandeling van sociaal- emotionele problemen bij kinderen en jongeren in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. De therapie is (vaak)kortdurend en op het kind gericht, met als doel het kind te begeleiden bij het vinden van een eigen oplossing.Bij integratieve therapie staat het kind centraal en gaat men uit van de eigen wijsheid en kracht van kinderen. Via spel en verbeelding kunnen kinderen zich op een ontspannen en veilige manier uiten. Het kind weet vaak zelf (al dan niet bewust) wat zijn of haar probleem is en wat het nodig heeft om het probleem aan te pakken. Een integratief therapeut maakt gebruik van verschillende modellen en werkvormen uit verschillende gebieden van de gezondheidszorg. Door deze werkvormen te integreren, ontstaat voor ieder kind een unieke aanpak op maat. Bij werkvormen kan je denken aan: gesprekstechnieken, psycho-educatie, oplossingsgerichte therapie, spelvormen, ervaringsgerichte oefeningen en cgt.
Ook wordt er gebruik gemaakt, als dit passend is bij de hulpvraag, van reflexintegratie (RMTI), Matrix methode en Boksend opvoeden. Een kind is onderdeel van een systeem , dus ook oudergesprekken en ouderbegeleiding heeft vaak een plek binnen de behandeling.
Psychomotorische gezinstherapie
Psychomotorische gezinstherapie is ervaringsgerichte ondersteuning voor gezinnen, of een deel van het gezin. Er wordt gebruik gemaakt van bewegingsgerichte en lichaamsgerichte werkvormen uit de psychomotorische therapie. Gezinnen kunnen door te doen en te ervaren in het hier en nu aan voor hen belangrijke gezinsthema’s werken. Het kenmerkende is dat gezinsleden niet veel met elkaar hoeven te praten maar met elkaar in actie komen door het doen van diverse werkvormen. Op deze manier kunnen ervaringen opgedaan worden waarbij wordt geoefend met andere manieren van omgaan met elkaar.Psychomotorische gezinstherapie is vaak een combinatie van psychomotorische therapie en systeemtherapie. Deze vorm wordt bij voorkeur gegeven door twee therapeuten; een systeemtherapeut en een psychomotorisch therapeut.
Ouderbegeleiding en/ of opvoedondersteuning
Wat is dat precies, ouderbegeleiding? Er zijn veel verschillende soorten uitleg te vinden bij deze term. Soms kun je ouders horen denken; gaan jullie ons vertellen wat we anders moeten doen? Dit zeker niet. Maar wat dan wel?Wij luisteren naar de verwachtingen en zorgen van ouders en ontkrachten de fabels wat betreft perfect ouderschap en het ideale plaatje. Ouderschap is namelijk topsport, daar heb je veel uithoudingsvermogen voor nodig. We weten en begrijpen wat voor enorme uitdaging het is om te proberen alles met elkaar te combineren. We bieden steun bij het ouderschap en de opvoeding van kinderen met of zonder gestelde diagnose. We helpen ouders het gedrag van hun kind begrijpen en zoeken gezamenlijk naar hoe daar mee om te gaan. Wij geloven dat een kind wat in de ogen van een ander moeilijk doet, het moeilijk heeft.
We helpen ouders al dan niet ervaringsgericht zich bewuster te worden van eigen gedrag en hoe dit van invloed kan zijn op de omgang en het gedrag van hun kind(eren). We kijken naar ontstane interactiepatronen en onderliggende behoeften in het gedrag van zowel het kind als ook de ouders. Ouderbegeleiding is er voor ouders die;
- Hoge eisen stellen aan zichzelf en het ouderschap
- Zoeken naar meer verbinding met hun kind en/ of het gezin
- Ouders die werk/ prive balans lastig vinden
- Ouders die zich boos/ machteloos voelen door het gedrag van hun kind
- Ouders die het lastig vinden om grenzen te stellen ten opzichte van hun kind, partner en/of omgeving
- Ouders die zoeken naar meer balans tussen (in)spanning en ontspanning
Voor veel ouders is het een kwetsbare stap om hierbij hulp te vragen. Wanneer je/jullie de keuze durven maken om samen te onderzoeken wat je/jullie kinderen nodig hebben gaan wij met jullie mee op zoek naar antwoorden op de vragen die er zijn. Veelal worden de meest kloppende antwoorden in jezelf gevonden. Je/ jullie kennen je eigen kind, elkaar en jezelf immers het beste. Ouderbegeleiding wordt vaak ingezet naast of met therapie maar is ook mogelijk als je kind niet in therapie is.
Onder ovoedondersteuning verstaan wij het op intentionele wijze steun bieden aan ouders bij opvoedvraagstukken. We geven wanneer gewenst informatie en voorlichting over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen. Deze ondersteuning bieden we vanuit het bewustzijn dat we allemaal mens zijn en perfect ouderschap niet bestaat.
Systeemtherapie
Systeemtherapie is een vorm van psychotherapie en wordt ook wel relatie- en gezinstherapie genoemd.Vaak maak je je al wat langer zorgen over je kind en heb je al van alles geprobeerd om te zorgen dat het beter gaat. Bij een aanmelding bij Praktijk EYA onderzoeken we samen met jullie wat jullie kind nodig heeft, maar ook waar de behoeften van jullie als gezin liggen. We geloven dat er vaak veel verschillende factoren meespelen in het welzijn van ieder mens: school, werk, vrienden, gezinsleden, etc. Door deze allemaal mee te nemen begrijpen we de onderliggende oorzaak van de klachten beter en kan er een blijvende verandering in gang worden gezet. Bij het herstel van je kind zijn naast betrokkenen onmisbaar!
In zogenoemde systeemgesprekken onderzoeken we de betekenis die jullie aan elkaars gedrag geven. Vastzittende patronen in de omgang met elkaar proberen we te doorbreken en te vervangen voor prettiger manieren. Door elkaar beter te begrijpen en jullie verschillen te accepteren ontstaat meer ruimte voor de positieve krachten binnen de gezinsrelaties. In de gesprekken kan de nadruk liggen op het veranderen van de omgang met elkaar of op het veranderen van de manier waarop tegen het probleem wordt aangekeken. In de therapie worden alle betrokkenen zich bewust van de manier waarop ze op elkaar reageren en krijgen ze zicht op de invloed die ze op elkaar hebben. Van daaruit wordt er gewerkt naar een oplossing.
In wisselende samenstelling: met het hele gezin of met jullie als ouders, vinden er gesprekken plaats. Ook wordt er veel samengewerkt tussen de systeemtherapeut en de psychomotorisch therapeut. We gaan samen de zaal in om door middel van spel en oefeningen interactiepatronen in kaart te brengen. Dit geeft veel inzicht in hoe je het als gezin samen doet, wat er fijn en goed gaat, maar ook waar je graag iets wil veranderen. Ervaringsgericht werken zorgt er vaak voor dat wat we als mensen soms al wel in ons hoofd weten, ook goed voelbaar wordt in ons lijf.
Groepsaanbod
Praktijk EYA biedt een wisselend aanbod van trainingen voor kinderen en jongeren in een zorgvuldig samengestelde groep. Hierbij kan je denken aan weerbaarheidstrainingen waarin zelfvertrouwen, opkomen voor jezelf en grenzen centraal staan. Je kunt ook denken aan een training van sociale vaardigheden, waarbij het oefenen in een groep als heel waardevol wordt ervaren omdat samen met leeftijdsgenoten spelenderwijs kan worden goefend wat handig gedrag is en hoe je op verschillende situaties kunt reageren. Een groepsaanbod gericht op zelfbeeldversterkende activiteiten is ook mogelijk, denk hierbij aan het vergroten van inzicht in eigen kwaliteiten en eigenschappen en het verhogen van de zelfwaardering. Of een groepsaanbod voor kinderen die snelle en slimme denkers zijn en mogen landen in hun lijf, hun lichaamsssignalen mogen leren opmerken en deze mogen leren herkennen.Meidengeluk
De tienerjaren zijn een periode vol veranderingen. Meiden maken sprongen in hun ontwikkeling, zowel lichamelijk als mentaal. Ze zijn volop bezig met vragen als: “Wie ben ik?”, “Waar hoor ik bij?” en “Wat wil ik?”. Dat maakt deze fase mooi, maar soms ook verwarrend en intens. Veel meiden ervaren dat hun hoofd vol zit met gedachten en emoties. Ze kunnen zich onzeker voelen, piekeren of het gevoel hebben uit balans te zijn. Tegelijkertijd zoeken ze hun eigen plek, willen zelfstandiger worden en ontdekken stap voor stap hun kracht. Juist in deze periode is het waardevol om steun te krijgen: een plek waar ze zichzelf mogen zijn, leren omgaan met emoties en hun talenten en kwaliteiten ontdekken. Zo groeien ze met meer zelfvertrouwen, veerkracht en plezier in wie ze zijn.Meidengeluk is een trainingsprogramma speciaal ontwikkeld voor meiden die willen groeien in zelfvertrouwen, veerkracht en eigen kracht. Het traject bestaat uit praktische, creatieve en ervaringsgerichte werkvormen waarin meiden leren omgaan met emoties, hun talenten ontdekken en gezonde keuzes maken. De begeleiding wordt zowel individueel gegeven als in groepsverband, zodat meiden ook van en met elkaar leren. Tijdens de sessies werken we met thema’s zoals:
- Zelfvertrouwen – ontdekken wie je bent en waar je trots op mag zijn.
- Grenzen aangeven – leren nee zeggen en voor jezelf opkomen.
- Emoties – herkennen, begrijpen en ermee omgaan.
- Vriendschap & verbinding – fijne relaties opbouwen en onderhouden.
- Ontspanning – leren tot rust komen en balans vinden in een drukke wereld.
- Eigen kracht – talenten benutten en geloven in jezelf.
Oudergroep verbindend gezag en geweldloos verzet
Het opvoeden van opgroeiende kinderen, tieners en adolescenten brengt voor vele ouders vraagstukken en dilemma’s met zich mee. De spanningen in huis kunnen hoog oplopen. Ruzies kunnen gepaard gaan met schreeuwen, schelden, duwen, slaan of andere vormen van grensoverschrijdend gedrag. Minstens zo vaak is er in gezinnen sprake van verwijdering, van negeren of vermijdend gedrag, waarbij een kind buitenshuis zijn eigen gang gaat of zich heeft teruggetrokken op de eigen kamer en daar een voor ouders onzichtbaar leven leidt.Ouders kunnen zich radeloos voelen. Het is een continue herhaling van zetten, met uitputting, verdriet en frustratie tot gevolg. Iedere ouder vindt het belangrijk om grenzen te stellen aan opstandig en tegendraads gedrag. Tegelijkertijd wil je als ouder ook een positief contact met je kind behouden en rust en een ontspannen sfeer in huis. Soms lijkt het alsof dat niet samen kan gaan.
Wij weten dat het wel kan! Hoe? Met inzet van de veerkrachtige visie en de daadkrachtige methodiek van verbindend gezag & geweldloos verzet.
Wat houdt het in?
De methode biedt een uniek eigen perspectief. Het bevat elementen van de systeemtheorie en de hechtingstheorie. De focus ligt op invloedrijk en krachtig ouderschap, milde begrenzing, verzoening en verbondenheid. Ouders leren in de groepstraining om te gaan staan voor wat zij van waarde vinden en dit tot uiting te brengen in hun woorden en hun acties. Enerzijds ontdekken zij hoe ze zich kunnen verzetten tegen ontoelaatbaar gedrag. Anderzijds herstellen zij hun ouderlijke aanwezigheid door te investeren in de onderlinge relatie en het doen van oplossingsverzoeken en herstelgebaren.De groepstraining biedt ouders de mogelijkheid om met andere ouders ervaringen uit te wisselen. Er is onderling sprake van herkenning. Het werkt steunend en activerend voor ouders om te weten dat zij niet de enige zijn die dit ervaren.
We werken uit het werkboek Stevig staan in je ouderschap. Ouders bereiden zich hiermee voor op de groepsbijeenkomsten. Met elkaar nemen we de theorie door, waarbij we veel gebruik maken van voorbeelden. We stellen vragen die leiden tot reflectie en inzichten en doen oefeningen die maken dat ouders thuis gedragsalternatieven willen gaan uitproberen.
De oudertraining bestaat uit:
1. De trainingsfase: 5 groepsbijeenkomsten van elk 2 uur, die iedere 2 -3 weken ingepland worden. (In een tijdsbestek van 10-12 weken, rekening houdend met vakantieperiodes)2. De werkfase: 2 groepsbijeenkomsten van elk 2 uur, die met een tussentijd van 4-5 weken worden ingepland. In deze fase vinden ook huisbezoeken plaats. Tijdens de huisbezoeken worden de meer persoonlijke of gezinsthema’s verder uitgediept.
3. 8 uur aan individueel contact met 1 van de trainers om aandacht te besteden aan de meer persoonlijke leer- en gezinsthema’s. Deze gesprekken vinden tussen de bijeenkomsten plaats (merendeels in de werkfase)
4. In totaal duurt de training ongeveer 5 maanden.
Doelgroep
• Voor ouders van kinderen in de leeftijd van 8-18 jaar• Voor ouders die meer regie willen ervaren in de opvoeding en het contact met hun kind.
• Voor ouders die zich soms onmachtig of machteloos voelen en graag weer met zelfvertrouwen in hun ouderschap willen staan.
• Voor ouders die vanuit liefde zóveel doen voor hun kind en voelen dat ze iets minder zouden willen doen, maar niet meer weten hoe dit ontstane te patroon te doorbreken.
Meer praktische info of vragen?
Neem gerust contact op met de trainers:Anita Bergman
Bereikbaar per mail op:welkom@thuisingeweldloosverzet.nl
Telefonisch contact of via Whatsapp: 06-14885517
Mascha Schram
Bereikbaar per mail op: mascha@praktijkeya.nl
Telefonisch contact of via Whatsapp: 06-57362081